Naucz się zarządzać projektami

Zarządzanie projektami w firmie to ogromne wyzwanie. Wymaga ono wiedzy, wyobraźni i doświadczenia. W zarządzaniu projektami liczy się planowanie, ale też koordynowanie wszystkich działań, a także monitorowanie tego, co zostało już wykonane, a co jeszcze jest to zrobienia. Zarządzając projektami należy wciąż trzymać rękę na pulsie. Niestety, nie każdy ma odpowiednią wiedzę oraz wypracowane umiejętności praktyczne, by rzetelnie zarządzać projektami. Jednak, jak wielu innych rzeczy, tak i tej można się nauczyć! W jaki sposób? Poprzez wzięcie udziału w szkoleniach z zarządzania projektami w firmie.

Czym jest zarządzanie projektami?

Zarzadzanie projektami to nic innego jak osiąganie zamierzonych celów. Wydaje się proste – prawda? Ale w rzeczywistości nie do końca tak jest. Zarządzania projektami można się nauczyć. Mając odpowiednią wiedzę oraz wypracowane pewne mechanizmy działania (uwaga, nie wolno popaść w rutynę) zarządzanie projektami przychodzi dość łatwo. Jednak, nie każdy miał szansę się tego nauczyć.

Zarządzenie projektem polega przede wszystkim na obraniu konkretnego celu. Aby można było go zrealizować, potrzebna jest wiedza, pewne narzędzia (w zależności od prowadzonej działalności), a także zespół ludzi oraz ich umiejętności. Osoba zarządzająca projektem musi dobrze poruszać się w nowej rzeczywistości, a więc powinna potrafić współpracować z zespołem, jasno wyrażać swoje oczekiwania, potrafić rozdzielać pracę na podstawie umiejętności poszczególnych członków zespołu.

Osoba zarządzająca projektami musi również zdawać sobie sprawę z ryzyka. Nie każdy projekt bowiem kończy się sukcesem i zawsze cos może pójść nie tak. Projekt może też zostać zrealizowany tylko częściowo. Trzeba zatem nauczyć się wyciągać wnioski i nie popełniać tych samych błędów. Należy również pamiętać o tym, że po drodze mogą przydarzyć się nieoczekiwane  przeszkody. Te dwie sprawy powodują, że osoba zarządzająca projektami powinna umieć jeszcze zarządzać ryzykiem oraz zarządzać zmianami w projekcie.

Jak nauczyć się zarzadzania projektami?

Zarzadzania projektami można nauczyć się na kilka sposobów. Można dokształcać się samemu i jest to pierwszy i najtrudniejszy sposób. Co więcej, obciążony jest dużym ryzykiem. Czerpiesz wiedze z fachowej literatury, ale nie możesz jej przećwiczyć w praktyce. A nawet jeżeli już się to stanie, zostaniesz wypuszczony na wielką wodę. Od Ciebie zależeć będzie wiele, co jest dużym obciążeniem psychicznym.

Druga możliwość to obserwowanie i współpracowanie z osobami w firmie, które zajmują się zarzadzaniem projektami. Problem jednak polega tu na tym, że nie masz możliwości przyglądać się pracy całościowo, a tylko  niektórych jej obszarach. Poza tym, nie możesz mieć pewności, że osoba zarządzająca projektami w Twoim środowisku robi to prawidłowo i czy uczysz się dobrych praktyk.

Kolejną możliwością jest wzięcie udziału w szkoleniu biznesowym. Jest to najrozsądniejsze z wyjść. Na szkoleniu można bowiem nauczyć się najwięcej zarówno w teorii, jak i w praktyce. Nic nie zastąpi nauki od trenerów, którzy na co dzień zajmują się zagadnieniami związanymi z projektami. Kurs z zarządzania projektami to wyzwanie i przygoda, która zapewni wiele korzyści!

W prowadzeniu własnego biznesu wiele umiejętności jest ważnych i warto je posiąść. Jednak, w przypadku niektórych działalności, pewne umiejętności wysuwają się na pierwszy plan. Czasem to właśnie zarządzanie projektami stanowi jedną z najistotniejszych, które warto posiąść.

Możliwość dofinansowania szkolenia

Zanim zdecydujesz się na szkolenie dla siebie lub dla swoich pracowników, koniecznie sprawdź, czy szkolenie to nie może zostać dofinansowane. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości łącząc swoje siły z poszczególnymi województwami, umożliwiła skorzystanie z dotacji na szkolenia dla pracowników i szkolenia na rozwój firmy. Warto zatem sprawdzić, jakie szkolenia są dofinansowane w województwie, w którym zarejestrowana jest Twoja działalność.